Mazda 787B – jedyny zwycięzca Le Mans z silnikiem Wankla

Mazda 787B to samochód wyścigowy, który przeszedł do historii jako jedyny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans z silnikiem Wankla. Ten japoński bolid, który triumfował w 1991 roku, stał się ikoną motoryzacji i symbolem innowacyjności. W artykule przyjrzymy się bliżej historii tego niezwykłego pojazdu, jego technologii oraz wpływowi na świat wyścigów samochodowych.

Historia Mazdy 787B

Historia Mazdy 787B zaczyna się w latach 80. XX wieku, kiedy to Mazda postanowiła zainwestować w rozwój technologii silników Wankla. Silnik ten, wynaleziony przez niemieckiego inżyniera Felixa Wankla, charakteryzował się unikalnym, obrotowym ruchem tłoka, co pozwalało na osiągnięcie wysokiej mocy przy stosunkowo niewielkiej masie i rozmiarach.

Początki projektu

W 1983 roku Mazda zadebiutowała w wyścigach długodystansowych z modelem 717C, który był wyposażony w silnik Wankla. Chociaż pierwsze próby nie przyniosły spektakularnych sukcesów, japoński producent nie zniechęcał się i kontynuował prace nad udoskonaleniem technologii. W 1988 roku Mazda wprowadziła model 767, który był już znacznie bardziej konkurencyjny, a w 1990 roku pojawił się model 787, który stanowił bezpośredniego poprzednika 787B.

Triumf w Le Mans

W 1991 roku Mazda 787B, wyposażona w czterorotorowy silnik Wankla o oznaczeniu 26B, stanęła na starcie 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Samochód, prowadzony przez zespół kierowców w składzie Johnny Herbert, Volker Weidler i Bertrand Gachot, zaskoczył wszystkich swoją niezawodnością i szybkością. Po 24 godzinach intensywnej rywalizacji, Mazda 787B jako pierwsza przekroczyła linię mety, stając się pierwszym i jedynym samochodem z silnikiem Wankla, który wygrał ten prestiżowy wyścig.

Technologia silnika Wankla

Silnik Wankla, znany również jako silnik rotacyjny, różni się od tradycyjnych silników tłokowych przede wszystkim konstrukcją i zasadą działania. Zamiast tłoków poruszających się w górę i w dół, silnik Wankla wykorzystuje obrotowy ruch trójkątnego wirnika wewnątrz owalnej komory spalania.

Zalety i wady

Jedną z głównych zalet silnika Wankla jest jego kompaktowa budowa, która pozwala na osiągnięcie wysokiej mocy przy niewielkiej masie i rozmiarach. Dzięki temu samochody wyposażone w ten typ silnika mogą być lżejsze i bardziej zwinne. Dodatkowo, silnik Wankla charakteryzuje się płynną pracą i wysoką kulturą pracy, co przekłada się na komfort jazdy.

Jednakże, silnik Wankla ma również swoje wady. Jedną z nich jest większe zużycie paliwa w porównaniu do tradycyjnych silników tłokowych. Ponadto, silniki te są bardziej skomplikowane w konstrukcji i wymagają specjalistycznej wiedzy do ich serwisowania. Wysokie obroty, w jakich pracuje silnik Wankla, mogą również prowadzić do szybszego zużycia niektórych komponentów.

Silnik 26B w Mazdzie 787B

Silnik 26B, który napędzał Mazdę 787B, był czterorotorowym silnikiem Wankla o pojemności 2,6 litra. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, takich jak system wtrysku paliwa i turbosprężarka, silnik ten osiągał moc około 700 KM. Wysoka moc w połączeniu z niską masą samochodu sprawiała, że Mazda 787B była niezwykle szybka i zwinna na torze.

Wpływ Mazdy 787B na świat wyścigów

Triumf Mazdy 787B w Le Mans w 1991 roku miał ogromny wpływ na świat wyścigów samochodowych. Było to nie tylko pierwsze zwycięstwo samochodu z silnikiem Wankla, ale również pierwsze zwycięstwo japońskiego producenta w tym prestiżowym wyścigu.

Zmiany w regulaminach

Po zwycięstwie Mazdy 787B, organizatorzy wyścigu Le Mans wprowadzili zmiany w regulaminach, które de facto wykluczyły możliwość startu samochodów z silnikami Wankla w przyszłych edycjach. Nowe przepisy wymagały, aby samochody były wyposażone w silniki tłokowe, co oznaczało koniec ery silników Wankla w wyścigach długodystansowych.

Dziedzictwo Mazdy 787B

Pomimo krótkiej kariery, Mazda 787B pozostawiła trwały ślad w historii motoryzacji. Jej zwycięstwo w Le Mans stało się symbolem innowacyjności i determinacji, a sam samochód stał się ikoną dla fanów motoryzacji na całym świecie. Mazda 787B jest często prezentowana na różnych wystawach i wydarzeniach motoryzacyjnych, a jej charakterystyczny dźwięk silnika Wankla wciąż budzi emocje wśród miłośników wyścigów.

Podsumowanie

Mazda 787B to samochód, który na zawsze zapisał się w historii motoryzacji jako jedyny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans z silnikiem Wankla. Jego triumf w 1991 roku był wynikiem lat pracy i determinacji japońskiego producenta, który postawił na innowacyjną technologię. Chociaż silniki Wankla nie są już używane w wyścigach długodystansowych, Mazda 787B pozostaje symbolem odwagi i innowacyjności, inspirując kolejne pokolenia inżynierów i miłośników motoryzacji.

Powiązane treści

  • 4 września, 2024
Jakie opony wybrać do samochodu sportowego?

Wybór odpowiednich opon do samochodu sportowego jest kluczowy dla osiągnięcia optymalnych osiągów i bezpieczeństwa na drodze. W tym artykule omówimy, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy wyborze opon do…

  • 4 września, 2024
Najlepsze felgi do samochodów elektrycznych

Wybór odpowiednich felg do samochodów elektrycznych to nie tylko kwestia estetyki, ale również funkcjonalności i efektywności energetycznej. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jakie felgi są najlepsze dla pojazdów elektrycznych, jakie…

Nie przegapcie:

Jakie opony wybrać do samochodu sportowego?

  • 4 września, 2024
Jakie opony wybrać do samochodu sportowego?

Zmiana felg a wygląd samochodu – jak to zrobić dobrze?

  • 4 września, 2024
Zmiana felg a wygląd samochodu – jak to zrobić dobrze?

Najlepsze felgi do samochodów elektrycznych

  • 4 września, 2024
Najlepsze felgi do samochodów elektrycznych

Opony niskoprofilowe – zalety i wady

  • 4 września, 2024
Opony niskoprofilowe – zalety i wady

Rotacja opon – dlaczego jest ważna i jak ją przeprowadzić?

  • 4 września, 2024
Rotacja opon – dlaczego jest ważna i jak ją przeprowadzić?

Jakie opony wybrać do SUV-a?

  • 4 września, 2024
Jakie opony wybrać do SUV-a?